HUR LÅNG LEVERANSTID HAR GARNIUS?
3–6 vardagar från det att paketet skickas från vårt lager. Innan dess behöver även lagret en viss tid för att packa din beställning och göra den klar för leverans.
När du får ett e-postmeddelande om att din beställning har packats och är klar för leverans tar det 3–6 vardagar innan du får paketet, med förbehåll för oförutsedda leveransförseningar.
Om den vara du har beställt inte finns tillgänglig på vårt lager i Sverige kommer din försändelse att skickas från Haugesund, Norge.
Leveransadress
På din orderbekräftelse kommer leveransadressen att ändras beroende på hur du har valt att få paketet levererat. Om du har valt något annat än hemleverans, kommer leveransadressen att uppdateras till adressen på ditt valda utlämningsställe, medan ditt namn förblir oförändrat.
Det pågår arbete med en lösning för att leveransadressen även ska innehålla namnet på utlämningsstället, men tills vidare är det inställt enligt beskrivningen ovan.
KAN NI KONTROLLERA PARTINUMMER?
Vi undersöker självklart om vi har det partinummer du söker, om du har köpt garn hos oss. Vi behöver därför ett ordernummer när du skickar en förfrågan om partinummer. Observera att vi främst kan kontrollera partinummer på våra egna varumärken, Merinor och Woolevo. För andra varumärken är chansen mycket liten, men skicka gärna en förfrågan så kollar vi upp det åt dig.
OBS! Vänligen kontakta oss med önskat partinummer INNAN du lägger en ny beställning på garn.
Om du lägger en ny beställning innan vi har haft möjlighet att kontrollera om det önskade partinumret finns i lager, kommer det partinummer som finns tillgängligt i lager att skickas, utan hänsyn till ditt önskemål. När vi har bekräftat att vi har det partinummer du söker i lager, kommer vår kundtjänst att skicka instruktioner om hur det skickas till dig.
Vänligen använd kontaktformuläret HÄR. Observera att vi skickar beställningar dagligen till våra norska, danska och svenska kunder. Vi kan därför inte garantera att det partinummer du söker finns i lager.
VILKET FRAKTFÖRETAG SKICKAS PAKETEN FRÅN GARNIUS MED?
Paketen från Garnius skickas med PostNord.
Om den vara du har beställt inte finns tillgänglig på vårt lager i Sverige kommer din försändelse att skickas från Haugesund, Norge.
VAD KOSTAR FRAKTEN?
Frakten kostar 69kr.
Handlar du för mer än 899 kr, får du fri frakt vid val av alternativet “utlämningsställe/paketbox” i kassan.
VAR ÄR MIN BESTÄLLNING/JAG KAN INTE SPÅRA MIN BESTÄLLNING?
När du har fått ett spårningsnummer från oss betyder det att din beställning har packats och skickats från vårt lager.
Om den vara du har beställt inte finns tillgänglig på vårt lager i Sverige kommer din försändelse att skickas från Haugesund, Norge.
Spårningen av ditt paket uppdateras inte förrän paketet har ankommit till Sverige. Därför kommer ett standardmeddelande från PostNord att visas för din spårning.
När ditt paket har ankommit till Sverige kommer du att kunna följa paketet mer i detalj.
NÄR DRAS PENGARNA FÖR MIN BESTÄLLNING?
Pengarna dras när vi har skickat din beställning från vårt lager. Ditt paket skickas med spårning för din och vår säkerhet.
VARFÖR MEDFÖLJER INGEN RETURSEDDEL I MITT PAKET?
Skälet till att vi inte lägger med någon retursedel i ditt paket är att Garnius har sitt säte i Norge. På grund av tullbestämmelser vid försändelser till Norge måste vår kundservice upprätta retursedlarna manuellt. Du som kund behöver inte tänka på tullbestämmelserna, det betalar och sköter Garnius åt dig. Det är just därför det är viktigt att du inte skickar paketet utan en retursedel från Garnius. Kontakta kundservice om du vill returnera en vara.
TILLKOMMER TULLAVGIFTER PÅ MIN FÖRSÄNDELSE EFTERSOM GARNIUS ÄR ETT NORSKT FÖRETAG?
Nej, detta behöver du inte tänka på som kund hos Garnius. Garnius tar hand om tullbestämmelser och tullavgifter för våra kunder. Det tillkommer inga oförutsedda avgifter när du handlar hos Garnius.
PRISER
Alla våra priser är inklusive moms om inget annat anges. Våra stickpaket består av originalbeskrivning och rekommenderat garn. När du köper ett stickpaket kan du känna dig trygg med att du har fått en godkänd stickbeskrivning och att garnet som medföljer är det bästa garnet för just den här beskrivningen. I samarbete med leverantören innebär detta att vi tar betalt för både beskrivning och garn.
Rabatterbjudanden avrundas uppåt eller nedåt till närmaste femkrona.
ER VARAN I LAGER? VAD HENDER OM INTE?
Om du väljer ett större antal än det som finns i lager får du ett meddelande om detta när du lägger varan i kundkorgen. Då kan du välja att ange din e-postadress och få ett mail när varan finns i lager igen.
Det går inte att förhandsbeställa en vara som inte finns i lager. När vi har mottagit och registrerat din beställning reserveras lagervaran till dig i vårt system. På så sätt kan vi garantera att först till kvarn får varan först.
JAG VILL HANDLA FÖR ETT FÖRETAG, VAD GÖR JAG?
Om du handlar för ett företag, välj «Företag» under dina uppgifter i kassan.
KAN JAG FÅ MÖNSTRET PÅ SVENSKA?
Inledningsvis finns mönster från Garnius Design, Instaknit och Drops på svenska, men för tillfället är det lite väntan på översättning till svenska. Därför kommer nyare design att vara på norska. Mönster från Viking Garn, Dale Garn, Gjestal och Du Store Alpakka är på norska. Finns ett mönster på svenska får du detta, annars får du det på norska. Vi jobbar hela tiden för att kunna erbjuda fler mönster på svenska.